فى ظل “مولوتوف الإشاعات”, سمعت 3 قصص عن ظابط المعادى! نفسى أفهم إمتى حنبطل ثقافة البغبغانات؟!…على فكرة سمعت إن جدوو حيرشخ نفسه للرئاسة ههههههههه

أنا الحقيقة يا جماعة من أول ما الثورة إبتدت و أنا مش عارفة إزاى أغربل المعلومات إللى بسمعها…إزاى أفرق الحقيقة من الخيال! شئ يحير و بلخبط  لدرجة إنى أول ما بقينا قادرين نخرج من بيوتنا إتصلت بصديق ليا أستاذ فى التاريخ الحديث علشان يفهمنى إيه إللى بيحصل و إزاى نتعامل بشكل صح مع الأزمة.

و طبعا مفيش شك إن كل ثورة بيتبعها شئ من الفوضى يعنى لازم ندرك طبيعة المرحلة الحساسة إللى بنمر بيها. فإلى حد ما اللخبطة طبيعية و متوقعة لكن الشئ المؤكد إن فيه ناس من مصلحتهم إجهاض الثورة و هما الأصابع الخفية إللى ورا كل الإشاعات و البلبلة.

طيب إحنا نعمل إيه؟ أاقل حاجة نعملها إننا نبطل نبقى بغبغانات نردد أى حاجة بنسمعها من غير دليل و أنا ححكى لكم الكلام إللى سمعته عن حكاية ظابط المعادى من تلات مصادر مختلفة:

– أول مرة ناس قالوى إن ظابط قتل سواق فى المعادى!

– تانى يوم سواق تاكسى قاللى إنه مماتش لكن فى المستشفى و إن أهالى المعادى فضلوا يضربو الظابط لحد ما مات! (و كان بيتكلم بيقين غريب لدرجة إنى بالفعل صدقته)

– و اخيرا جانى الخبر اليقين من الإعلامى المتميز تامر أمين  فى برنامج مصر النهارده إمبارح  و إتضح إن شهود العيان قالوا إن السواق كان ماسك سنجه فى إيده و إن الرصاصة جت فى كتفه نتيجة إشتباكه مع الظابط!!!

فرق شاسع ين التلات قصص و طبعا أنا مصدقة الأستاذ تامر لإنه لا يمكن يجازف و يقول معلومات غير صحيحة. إنما أى حد فى الشارع ممكن يألف قصة و بعد كده يصدقها من جواه فبيكون مقنع جدا.

يبقى إيه الحل؟

1- ما نخدش أى كلام نسمعه على إنه صواب لا يحتمل الخطأ إلا بعد ظهور أدلة ملموسة

2- بلاش  نتحول لبغبغانات تعمل لمصلحة مروجى الإشاعات  و ننقل كلام منعرفوش

3- نركز فى أنشطة إيجابية و بنائة منها على سبيل المثال لا الحصر: مساندة الثورة الليبية – توفير الدعم لمن أضيروا ماديا بسبب الثورة – تنظيف الشورع و طبعا المبادرات لا حصر لها و  أنا عملت صفحة مخصوص لمبادارات ما بعد الثورة.

إللى بيحب مصر بجد يضغط اللينك إللى تحت و يختار أى مبادرة تناسبه أو ممكن هو نفسه يعمل مبادرة لكن المهم إننا نشغل نفسنا بشئ له معنى. و أكرر مبادرة د.عمرو خالدشير فى الخيرفياريت تنشروا صفحة المبادرات 🙂

صفحة “نحبها نبنيها” قائمة مبادرات ما بعد الثورة – يا ريت إللى عنده مبادرة قيمة يشارك 🙂

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s