للبنات فقط :) رمضان فرصة الرشاقة: ريجيم رمضانى صحى و متوازن بالصور بشرط تدعو لى جااااممممد :)

إزيكو يا بناتيت 🙂

كل سنة و إنتو طيبين و رمضان كريم 🙂 فى ناس كتير قلقانين من الصيام فى الحر بس انا شايفة إنها فرصة رائعة لأى واحدة عندها كام كيلو عايزة تخلص منهم لإن الصيام فى الحر ميزته إنك مش بتكونى عايزة تاكلى خالص على الفطار و لو كنتى جربتى تصومى فى شعبان يبقى أكيد حسيتى بالحكاية دى بنفسك.

أنا الحقيقة دورت فى النت كتير على ريجيمات صحية و لقيت حاجات مش بطالة بس أنا ناوية أسهل عليكم المواضيع و أحط لكم إقتراحات لوجبات محددة:

بصفة عامة إبعدوا عن المحمرات و الشوربة الدسمة. شوربة الخضار بالكرفس و وشوربة الكوسة بالكارى و شوربة الجزر بالكارى هايلين للريجيم و أحسن حاجة علشان طعم الشوربة يكون حلو كترى البصل على الاآآآآخر لإنه مفيد جدا وبيدوب الدهون و كمان بيدى طعم حلو للشوربة و طبعا ممكن تضيفى لمون فى الآخر لو إحتجتى. الخرشوف كمان مغذى جدا و رائع فى الريجيم فى ناس بتسلقه مع الكرنب و تحط عليه لمون لإن الكرنب كمان بيدوب الدهون.

الصور دى فيها وصفة شوربة الكوسة بالكارى و الجزر بالكارى. أنا جربت الكوسة بالكارى و طلعت تحفة و مش لازم تنفذى الوصفة بالظبط و تحطى زبدة ممكن تعمليها نى فى نى الكارى بيديها طعم رائع:

أنا النهارده إن شاء الله ححط إقتراحات ليومين ممكن تقلديهم بأصناف مشابهة و ممكن أبقى أزود أصناف جديدة إن شاء الله و ححط ملاحظات جانبية بالموف :

اليوم الأول:

قبل صلاة المغرب:3 تمرات و كوب ماء (نصه ساقع و نصه من الحنفية. غلط جدا شرب الماء ساقع على الغفطار)

الإفطار بعد الصلاة:
كوب شوربه جزر بالكارى -كوب خرشوف مسلوق – كوب ارز مطبوخ بزيت نباتى – سلطة خضراء (طماطمية واحدة و كترى الجرجير و البقدنوس و الخس أو الكابوتشا و كمان الكرنب الأحمر رائع و الفلفل الرومى و الجزر. نصيحة : كترى الألوان فى السلطة. و لو عايزة تخسى بذمة إبعدى خالص عن المايونيز أو السلاد درسينج نهائى! حطى معلقة صغيرة زيت زتون و نقطة مستردة و كترى الخل و اللمون زى ما يعجبك)

أنا إن شاء الله ناوية آكل نص كمية الأكل ده بس حشرب الشوربة كلها و لما أرجع من التراويح حاخد ثمرة فاكهة (كيوى – تفاح – مشمش –برتقال –فروالة 7 قطع – جوافة) و حستنى نص ساعة و بعدين أكمل الفطار و ياريت إللى تقدر تتمشى نص ساعة بعد الصلاة يبقى روعة.

ملحوظة دمها خفيف: فى دكتورة ريجيم أعرفها بتقول إللى عايزة تخس بسرعة يا إما تمشى ساعة فى اليوم يا إما ترقص نص ساعة 🙂  

بين الفطار و السحور :

ثمرتين فاكهة أو كوب شوربة أو أى كمية خيار  و ممكن مشروبات زى القرفة و الجنزبيل و الينسون و الكركديه و النعناع

السحور: كوب زبادي مع ملعقة عسل أبيض (جيبى العسل من العطار أحلى نوع عسل حبة البركة بيعجبنى أوى طعمه لكن برضه العسل الجبلى مفيد جدا و كمان عسل  البردقوش) و ست ملاعق فول مدمس مع قطعة توست و نساكافيه بدون سكر و لبن خالى الدسم لو كنتى ممن يشربون المنبهات زى حالاتى. عايزة أبطل منبهات خااالص دعواتكم 🙂

_______________________________________________________________________________________________________

اليوم الثانى:

قبل صلاة المغرب: 3 تمرات و كوب ماء (نصه ساقع و نصه من الحنفية. غلط جدا شرب الماء ساقع على الغفطار)

الإفطار بعد الصلاة: كوب شوربه – سلطة تونة بالبطاطس بالطماطم و الخرشوف و الفلفل الرومى و الخس– رغيف عيش سن

بين الفطار و السحور : طبق قمر الدين أو قطعة كنافة و قطايف (يستحسن الحلويات تكون 3 مرات فى الإسبوع بالكتير و بدليها بفواكه. على فكرة أنا بعمل زبادى بالفواكه بيتى سهل قوى بحط كيوى أو فروالة أو موزأو تفاح أو بخلطهم كلهم مع نعلقة عسل نحل على زبادى خالى الدسم. ده أفيد و أوفر من الزبادى بالفواكه بتاع السوق بس المهم العسل يكون طبيعى من العطار أو منحل لحد تعرفيه)

السحور: 2 توست ريجيم –جبن قريش –خيارة – كابوتشا أو خس لمنع الإحساس بالعطش – ا كوب لبن خالى الدسم

الريجيم ده متوازن و سهل ولو إلتزمتى بيه حتنزلى 3 كيلو فى الإسبوع و أو أكتر بإذن الله. دعواتكم 🙂

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s