فيديو موقفى من حملة مقاطعة جوجل بسبب الفيلم المسىء للرسول

إضغط هنا لتشاهد الفيديو على اليوتوب

أهم ما تضمنه الفيديو:

• فى القرن الماضى ألف مؤلف مصرى كتاب بعنوان “لماذا أنا ملحد؟” فرد مؤلف مسلم بكتاب بعنوان “لماذا انا مؤمن؟” و بالتالى أعطى فرصة لعامة الناس أن يقرأوا الكتابين و يقارنوا بينهم. هل هذا الفعل أكثر تأثيرا أم منع الكتاب الأصلى؟

• الفيلم المسىء للرسول تافه جدا يكفى إن الممثلة رفعت قضية على المخرج! يعنى شهد شاهد من أهلها.
أتفق على مع ما أجمع عليه علماء الأزهر و الكنسية على ضرورة الرد على الفيلم المسىء للرسول عليه السلام بالتجاهل حتى لا نعطى الحاقدين على الإسلام الفرصة أن يظهروا على الساحة بسبب مبالغتنا فى رد الفعل. http://www.almasryalyoum.com/node/1134516

• صدقونى النهارده لو نملة حبت تتسمع حتشتم فى الإسلام علشان المسلمين بفكاكتهم حيعملوا لها دعاية مجانية! و ده يبرر الرسوم الفرنسية المسيئة للرسول عليه السلام و ما أشيع عن إصدار رسوم مماثلة فى ألمانيا.
ده لينك المقالة التى تضمنت لقاء الأزهر و الكنيسة و ما توصلوا إليه من قرارات و تصريحات: سؤالى للجميع ليه حملة المقاطعة العظييييمة طلبت إننا نقاطع جوجل يومين بس؟ لإننا منقدرش نستغنى عنه! خلينا صادقين مع نفسنا… إحنا تابعين للغرب بشكل مزرى و صورة الفيديو أبلغ من أى كلام!

• نصيحة الداعية معز مسعود للشباب ردا على الفيلم المسىء للرسول عليه السلام: “إتعرف عليه و عرف الناس بيه” و ده محتاجة قراءة “متعمممممقة ” فى السيرة النبوية العطرة كى نتشرب سنته العطرة و تصبح راسخة فى حياتنا . بعد ذلك نستطيع توصليها للعالم كله

• أهم درس إتعلمته من التجربة دى إننا محتاجين نفهم ديننا قبل ما نحاول نفهمه لغيرنا ولازم نحقق تقدم إقتصادى و نثبت وجودنا علشان نكسب إحترام العالم .الأولى إننا نصلح نفسنا ونرد بفيلم تانى بدل ما نقاطع غيرنا و خلى الناس تقارن و أكيد المقارنة حتكون فى صالحنا…إنتوا شايفين إيه؟

• صفحة المنظمة الإسلامية “Discover Islam”على الفيس:http://www.facebook.com/UK.DiscoverIslam

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s