ناقوس الخطر (8) بالفيديو محاولة لفهم وجهة نظر المتعاطفين مع #احمد_مالك

*** إعتذار واجب عن كلام غير دقيق قلته فى الفيديو:
اتضح إن أحمد مالك مغيرش إعتذاره عن فيديو عيد الشرطة والتغريدة إللى قال فيها إنه غير كلامه أكونت متفبرك..انا صدقت إنه رجع فى كلامه لإن المحامى سمير صبرى قال كده فى برنامج وائل الإبراشى وراحوا عارضين التويتة المتفبركة! كده يبقى أحمد مالك ثابت على إعتذاره و الإعتذار شجاعة إنما الصح قوى إنه يقدم إعتذار عملى بإنه يطلب مقابلة العساكر إللى طلعوا فى الفيديو و يعتذرلهم علنا فى فيديو تانى. السؤال المهم: مين إللى عمل حساب تويتر مزيف باسم أحمد مالك و شعلل الدنيا وقال انه رجع فى كلامه؟
أعتقد الإجابة واضحة!! *** 

نفسى نبص لموضوع #احمد_مالك بعمق لإنى انا مثلا مقدرة تماما إن لو شاب اتعامل معاملة غير لائقة فى قسم شرطة حيخرج من تجربته المؤلمة دى بتعميم إن كل الداخلية فاسدة وساعتها حيكون مستحيل بالنسبة له إنه يتعاطف مع شهداء الشرطة مثلا ونفس الشىء ينطبق على أى حد له صديق أو قريب اتعرض لأى إنتهاكات من الشرطة…التعميم غلط انما الناس بتكون متأثرة بتجاربها الشخصية…الشباب إللى من النوع ده”حيفرحوا” بإللى عمله مالك وشادى و حيلتمسوا لهم الأعذار… الشباب دول محتاجين إللى يسمعهم و محتاجين ترضية واعتذار و بعدها يقدروا يشوفوا الصورة كاملة و ميعمموش…
أنا امبارح كتبت على الفيس بوك إن غالبا اعتذار #احمد_مالك مش حقيقى ورغم كده كنت بحاول أتفهم دوافعه…

اعتذار-احمد-مالك-عن-فيديو-عيد-الشرطة

الموقف ده جسد الفجوة بين الشباب والدولة وحل المشكلة من جذورها فى إيد الدولة لكن ده لا يمنع إن مالك وشادى اتصرفوا بحقارة وجبن واتشطروا على عساكر بسطاء ومكانوش يجرأوا يعملوا كده مع ظباط ومفيش شك إن إسلوبهم المنحط خلى ناس كتير تنتقدهم بالنسبة لى الموضوع أكبر من أحمد مالك و ممكن يستغل بشكل إيجابى لو فى إدراك من الدولة لحجم المشكلة.

 

فاكرين أول ما أعلن إن اعتصام رابعة بيتفض وقبل ما تتضح اعداد وفيات أو أى حاجة الإخوان بدأوا يصعدوا بشكل هيسترى فى كل حتة وراحوا اتشطروا على ظباط كرادسة و قتلوهم غدرا بكل وحشية وإنعدام للإنسانية؟!
إسلوب إنى مش قادر على الحمار فحتشطر على البردعة عمره ما بيحل أى مشكلة وده إللى احمد وشادى عملوه لما طلعوا همهم فى عساكر بسطاء! فياريت أى شباب غاضب ومن حقه يغضب يدور على وسائل أرقى من كده للتعبير عن غضبه علشان يقدر يحقق أهدافه المشروعة. 
فسبحان الله لما أحمد تراجع عن إعتذاره قرر يتكلم عن فساد الداخلية ووزارة الهجرة! طلبت مع الشاب المرفه إنه يتحول لمناضل أكيد فى ناس لعبوا فى دماغه وخلوه يخلط الأمور…ليه انا بقول كده؟ لإنه لو كان عايز يوصل رسالة عن فساد بعض ظباط الداخلية مقالش كده ليه بوضوح أول ما الفيديو إتنشر؟ ليه كان متخبط فى كلامه؟ فى أمور بحس إن تسليط الضؤ عليها زيادة عن اللزوم غلط إنما فى الحالة دى الكلام عن احمد مالك وشادى مش أفورة لإن إللى عملوه مش بسيط  إنما الدولة و ممكن نستغله بشكل إيجابى لواعتبارنه فرصة للإستماع للشباب وفهم مشاكلهم و تقديم حلول حقيقية لهم .

مصر بفضل الله أكتر من نص ساكنها شباب لو فى رغبة حقيقية من الدولة نقدر نحيى فيهم روح الإنتماء و نخليهم يفخروا ببلدهم و يبنوها…وانا النهارده بدق ناقوس الخطر لإن إذا معملناش كده حنزود حالة الإحتقان و حنسمح للعملاء والمستغلين والمتطرفين إنهم يستغلوا غضب الشباب لتحقيق أغراضهم الدنيئة…

السؤال هل فى إدراك حقيقى لحجم المشكلة و استعداد لحلها ولا زى كل مرة “حنزيط” شويتين على احمد مالك تحديدا وبعد يومين نتلهى فى قصة تانية؟

شباب-بيحب-مصر

 

شباب-مصر

يمكنكم متابعة كل مقالات “ناقوس الخطر” على الرابط التالى:

https://ba7ebmasrbegad.wordpress.com/category/%D9%86%D8%A7%D9%82%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%B7%D8%B1/

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s